Efter to dage på Læringsfestivalen i Bella Centeret, er der særligt en reflektion jeg står tilbage med, som jeg her vil forsøge at tage fat på. Læringsfestivalen er en festival med en masse mennesker og virksomheder, der alle har berøring med undervisningsverdenen på forskellig vis. Det overordnede emne var Teknologiforståelse, det nye fag i grundskolen. I de mange interessante snakke, dukker især et element op igen og igen, hvor jeg oplever et behov for en grundforståelse af, hvordan vi tænker på programmering, teknologi osv i skolen. Det er bedst beskrevet i følgende figur (lavet med stor inspiration fra hjerneforsker Kjeld Fredens).

For at tage hvert element for sig. Før vi kan forstå verden er vi grundlæggende nød til at gribe den først. Det lille barn lærer om verden gennem sit greb. Ved at røre ved, smage på, og udforske den fysiske verden. Hvordan føles en bold?

Efter dette begynder barnet at danne en forståelse af elementerne i verden, det begynder at begribe det. Hvad er en bold egentlig? Hvad kan den? Hvad har den af egenskaber?

Barnet vil så kaste med bolde, og få en forståelse for dets grundlæggende egenskaber, se hvad der sker, når det flyver gennem luften. På et tidspunkt også, hvad der sker når det rammer en anden person.

Hvis barnet for mulighed for at begribe de mange egenskaber i en bold, og hvad der sker, når man kaster med en eller sparker til den, så vil det have en grundforståelse af bolden. Hvis vi som voksne tager fat i denne grundforståelse, og snakket med barnet om, hvad der sker når vi kaster en bold i hovedet på en anden, så begynder vi at bevæge os over i næste kategori “forudgribe”. Når barnet for en forståelse for, hvad der vil ske, når det kaster en bold i hovedet på en anden, så begynder det at forudgribe, hvad der vil ske. Dette er centralt, fordi vi som nysgerrige væsner ønsker at undersøge, hvad der vil ske hvis vi gør noget. Derfor lader barnet sig i høj grad styre af at det kan ønske om at undersøge.

Hvis barnet forstår og kan forudgribe, hvad der vil ske, når vi kaster en bold i hovedet på en anden, så behøver det ikke undersøge det. Det behøver altså ikke lade sig styre af lysten til at undersøge dette.

Forudgribe er derfor vigtig, for at vi kan styre verden og ikke lade os styre af den.

Hvorfor er det interessant når vi snakker om Teknologiforståelse?

Jo, det er præcis samme proces vi skal igennem. Eleverne skal kunne gribe teknologien og programmeringen, de skal undersøge den, lege med den, eksperimentere med den osv. Så de begriber, hvad teknologien kan. Hvad programmering kan.

Det har jeg set igen og igen i mit arbejde og i mit virke i den frivillige forening Coding Pirates.

Derimod oplever jeg sjældent, at det lykkes at flytte elever og børn derhen, hvor de faktisk kan forudgribe teknologien, og altså ikke lader sig styre af den.

Kategorier: Uncategorized